Michel Crozier
Reformer la societe francaise
by Francois Chaubet
English summary: This biography of Michel Crozier (1922-2013) examines the career of one the most important sociologists of the later twentieth century. This is a study of Croziers innovative redevelopment of French sociology in the years after World War II, one that allowed him to impose his vision on his colleagues and governmental and private patrons. Likewise, the text examines Croziers essential role in guiding evolving administrative policy during the second half of the twentieth century. French description: De Zola a Sartre, l’engagement par la petition fut le principal mode d’intervention des intellectuels. Il y eut aussi une forme alternative, qui refusait de distinguer le connaitre de l’agir, mais qui, plus silencieusement, visait a reformer la societe francaise. Telles furent l’oeuvre et la vie du sociologue Michel Crozier (1922-2013). On en a retenu aujourd’hui son apport decisif a la sociologie des organisations ; il convient de redecouvrir, grace a l’ouvrage de Francois Chaubet, comment, dans un va-et-vient entre carriere scientifique et internationale de haut vol, d’une part, et ambition revendiquee de peser dans le debat politique francais, de l’autre, Michel Crozier jeta les fondements theoriques et les outils pratiques d’un reformisme liberal soucieux de penser la reforme de l’Etat et l’emergence d’une societe de l’innovation. Par la meme, l’enquete s’ouvre a une histoire de la sociologie francaise apres 1945 et le role qui lui revint dans la modernisation du pays.
Francois Chaubet est professeur des universites a l’universite Paris Ouest Nanterre. Il est specialiste de l’histoire des intellectuels et des circulations culturelles et scientifiques internationales. Il a publie recemment une histoire de la mondialisation.
- By (author) Francois Chaubet
"A l'heure ou la France s'interroge sur la reforme, le portrait de l'un de ses plus brillants theoriciens. Au-dela, l'auteur, l'historien, revient sur l'emergence d'une nouvelle figure de l'intellectuel dans le paysage francais... "
—
Other Titles in this Series
Similar Books
As Messianism Turns to Heresy
The Regenstein Chair Lectures On Lurianic Kabbalah and Shabbatai Tzevi at Hebrew Union College - Cincinnati
Beyond Sovereign Courts
Agents and Practices in Early Modern Spanish and Habsburg Diplomacy
Volume 3
Dis/United States of Vulnerability
Literary and Cultural Transgressions in U.S. Poetry Since the 1960s
Volume 330
European Drama and Performance Studies
Dramatisations politiques. Théâtre, politique et idéologie au XIXe siècle (1806-1914)
Volume 27
Food Security under Armed Conflict
Global Knowledge Landscape and Public Attention to Social, Economic, and Humanitarian Dimensions
Innovationes Lovanienses: Arts, Law and Theology at the University of Louvain (1425–1797)
Studium Lovaniense: Learning across Borders, 2
Volume 18
Modernization, Crises, Cultural Revolutions
Yugoslavia’s 1960s and 1970s through the amateur film lens
Myths and Tales of the Inughuit
Erik Holtved's Polar Eskimo Texts Revised and Re-translated into Danish and English
Volume 475, 12
Students, Scholars and Their Books at the University of Louvain (1425-1797)
Studium Lovaniense: Learning across Borders, 1
Volume 17
